Voorbeeld interventies ter inspiratie

Financiële coaching (budgetcoaching):

Fatima heeft 5 jaar een vaste baan gehad met een goed salaris en mooie secundaire voorwaarden. Het bedrijf waar ze werkzaam was, is echter verhuisd naar de andere kant van het land. Fatima wilde in verband met haar gezin niet verhuizen en iedere dag twee uur heen en twee uur terug reizen zag ze niet zitten. Ze is nu op uitzendbasis aan het werk. Ze heeft geen vaste werktijden en werkdagen, het aantal te werken uren kan per week verschillen. Fatima vindt het lastig om van een goed maandloon om te schakelen naar wisselend weekloon. Ondertussen heeft ze de eerste aanmaningen ontvangen en dreigt een loonbeslag. Vanuit het project alles-in-1 wordt de interventie budgetcoaching ingezet. De budgetcoach helpt haar om weer inzicht te krijgen in haar inkomsten en uitgaven.


Loopbaancoaching:

Arnold werkt als kok in een eetcafé. Een van zijn taken is de inkoop voor de keuken. Iedere week zorgt hij voor de bestellingen en de ontvangst van de geleverde producten. De levering komt voor openingstijd van het café en Arnold werkt dan om de bestellingen te controleren en pakt deze in de kelder. Hij heeft gemerkt dat het wegpakken van de bestellingen zwaarder wordt, hij begint last te krijgen van zijn rug. Arnold denkt steeds vaker na of dit het werk is wat hij zijn hele leven wil blijven doen? Maar ja, hij heeft altijd als kok gewerkt en ook zijn opleiding is hierop gericht. Wat zou hij nog meer kunnen? De interventie waar hij met zijn coach op uitkomt is loopbaancoaching. Tijdens de loopbaancoaching krijgt Arnold meer inzicht in zijn kwaliteiten en interesses. Hij weet nu wat zijn volgende stap in zijn loopbaan wordt en wat ervoor nodig is om daar te komen.


Leefstijlcoaching:

Marcel heeft zijn hele leven lang al geworsteld met zijn gewicht. Als kind werd hij altijd als laatste gekozen met gym. Hij is nog altijd aan de zware kant, maar dit belemmert hem niet direct in zijn werk als gastheer in een ziekenhuis. Hooguit dat zijn blouse iets te strak zit waardoor hij iets minder zelfvertrouwen heeft, met name als het warm weer is, want dan zweet hij nogal snel en veel. Na een werkdag heeft Marcel geen energie meer om iets te ondernemen. Tijdens de coachingsgesprekken kwam dit ter sprake. De coach en Marcel komen op leefstijlcoaching uit als interventie. De leefstijlcoach kijkt met Marcel naar alle aspecten, voeding, beweging. slapen, ontspanning etc.


Gezondheid:

Gabriel rookt sinds zijn twaalfde jaar. Hij heeft al meerdere malen gezegd te willen stoppen, is al gaan minderen, maar het stoppen wil niet langer dan een halve dag lukken, hij vervalt dan toch weer in zijn oude gedrag. Tijdens het gesprek met de coach geeft hij aan dat hij hier last van heeft, het geeft hem het gevoel een loser te zijn. Hij heeft het gevoel dat hij door sommige mensen met de nek wordt aangekeken, omdat hij nog steeds rookt. Hij wil nu echt stoppen, omdat hij een voorbeeld wil zijn voor zijn kinderen en omdat het zijn gezondheid verbetert. Zijn coach geeft Gabriel in het eerste gesprek de opdracht om voor hun tweede gesprek uit te zoeken of zijn zorgverzekeraar dit vergoedt. Tijdens het tweede gesprek geeft Gabriel aan dat dit het geval is en dat hij al een afspraak heeft gemaakt met zijn huisarts om te kijken wat voor hem de beste manier is. Gabriel wil ook graag een bijscholing volgen, zodat hij beter in staat is om zijn werk te blijven doen. De bijscholing wordt uitgezocht en als interventie uit het project ‘Alles-in-1’ van DOORZAAM ingezet.


Bijscholing:

Annet is een leuke dame van in de 40, getrouwd, 2 jonge kinderen. Ze had ooit een eigen schoonheidssalon en heeft deze verkocht toen ze begon aan kinderen. Aangezien haar man ook ondernemer was, was het de keuze om zich volledig te storten op de opvoeding. Toen haar jongste kind een aantal maanden oud was, is er borstkanker bij haar ontdekt. Haar wereld stond op z’n kop en haar man moest de zorg voor de kinderen op zich nemen. Doordat er geen focus lag op het bedrijf van haar man is dit bedrijf ten onder te gaan en kwamen Annet en haar man beiden zonder inkomen te zitten. Het gevolg was dat ze hun huis moesten verkopen. Door “toeval” raakte ze in gesprek met de eigenaresse van een kleine salon waar ze nu werkt via het uitzendbureau voor een aantal uur per week.

Deze kleine salon verzorgt haarwerken voor mensen die vanwege gezondheidsklachten geen haar hebben (o.a. na een chemo). Annet doet nu alleen de hoofdhuid problemen. Ze vindt het werk heel leuk en boeiend ook gezien haar eigen ziekteachtergrond.

De salon kan haar meer werk bieden als haarwerk aanmeter. Voor de verzekeraars is een kappersdiploma daarvoor een vereiste. Annet wil dolgraag de opleiding tot kapster doen omdat ze dan kan blijven werken bij deze salon waar ze zich helemaal thuis voelt. Hierdoor is er voldoende werk voor haar om fulltime te werken waardoor er meer kansen ontstaan voor haar gezin. Vanuit het traject alles-in-1 kan ze de opleiding gaan volgen.


Omscholing:

Susan is werkzaam als uitzendkracht in een eetcafé. Ze vindt het heel erg leuk om met de gasten om te gaan, maar tijdens de Coroancrisis is ze haar baan kwijt geraakt. Tijdens de gesprekken met de coach komt ze erachter dat ze het onregelmatige van het werk helemaal niet vervelend vindt en dat ze energie krijgt van contact met mensen. Ze wil zich laten omscholen tot zorgmedewerker. Naast haar opleiding gaat ze als schoonmaker aan het werk bij ouderen om een inkomen te hebben en om alvast een beetje ervaring met de doelgroep die haar aanspreekt, ouderen, op te doen.


Laaggeletterdheid:

James werkt al jaren als ambulant kelner. Vorige maand is zijn dochter bevallen van een dochter, James is dus opa geworden. Hij is supertrots! In het gesprek met de coach durft James zich heel kwetsbaar op te stellen. Hij geeft aan dat de komst van zijn kleinkind ook iets bij hem heeft losgemaakt, hij zou zo graag een opa willen zijn die zijn kleinkind voorleest. James heeft moeite met lezen en schrijven. In zijn werk redt hij het tot nu toe wel, hij schrijft geen bestellingen op, maar onthoudt het. Als er nieuwe drankjes op de markt zijn die veel lijken op een andere wat kleur en etiket betreft, krijgt hij het wel eens benauwd. James wordt gekoppeld aan het taalhuis bij zijn gemeente. Hij gaat een traject in waarin hij beter leert schrijven en lezen. Nieuwe drankjes draait hij zijn hand niet meer voor om en kan ook de bestellingen noteren in plaats van uit het hoofd te leren. En als kers op de taart kan hij zijn kleindochter voorlezen.