Spring naar hoofd-inhoud

Nieuwsbericht

Interview met Adriana Stel

Adriana Stel is sinds 2006 directeur bij Doorzaam (voorheen STOOF) en heeft onlangs aangekondigd haar functie als directeur te beëindigen. Ze blijft het komende jaar nog als intern adviseur voor 2 dagen aan. Aanleiding om haar een paar vragen te stellen. 

Wat was je eerste reactie toen je over STOOF hoorde?
Ik had nog nooit over STOOF gehoord, en dat was niet vreemd want het bestond pas 2 jaar, maar ik had ook nog nooit van O&O en A&O sectorfondsen gehoord. Voor mij was het een compleet nieuwe wereld. Wat mij direct aansprak was het paritaire. Samenwerken met werkgevers en werknemers. Ik had tot mijn eerste dag bij STOOF alleen aan werkgeverszijde gewerkt.

Heb je bewust gekozen voor deze stap?
Nee, ik werd benaderd door de vorige directeur van de ABU, Aart van der Gaag (die ik eeuwig dankbaar zal blijven). Ik had toen al 9 jaar mijn eigen BV en deed interim opdrachten in het veld van in-door en uitstroom. Voor ik bij STOOF begon was ik interim Directeur bij Right Management. Bij STOOF was het aanvankelijk ook een interim klus, het aanvragen van een subsidie om BBL trajecten en EVC voor uitzendkrachten in de branche neer te zetten. Maar toen we de subsidie kregen moest het project uitgevoerd worden, de vraag was of ik dat wilde doen. Ik vond het toen al zo geweldig dat we als club het verschil konden maken voor uitzendkrachten, dat ik direct ja gezegd heb. Ik heb 2 jaar als projectdirecteur gewerkt en ben daarna in dienst gekomen, omdat ik inmiddels zo vol passie was voor het werk dat we deden.
Na het 1e jaar heb ik twee collega’s mogen werven Mariette Schoonaard en Marlies Oggel. We zijn een behoorlijk aantal jaren met z’n 3en geweest en STOOF ging echt vliegen. Inmiddels bestaat het bevlogen team uit 10 personen.

Wat was je grootste uitdaging in je nieuwe rol als directeur 15 jaar geleden?
Een professionele niet bureaucratische organisatie bouwen en de uitzendbranche bewust maken van het belang van een Leven Lang Ontwikkelen voor uitzendkrachten. En hoe vreemd misschien ook maar voor een uitzendkracht hem of haar een kwalificerende opleiding te laten volgen. Dat stond altijd haaks op de functie van de branche. Zoveel mogelijk passend vraag en aanbod bij elkaar brengen is iets anders dan zeggen u heeft een vraag en ik heb het aanbod niet, maar ik kan het wel voor u maken.

Wat was jouw visie op de korte termijn en wat op de lange termijn?
Waar ik in 2020 dacht dat de uitzendbranche echt de omslag had gemaakt naar inzetten op duurzame inzetbaarheid voor uitzendkrachten, zie ik dit jaar weer een terugval naar puur oog hebben voor de corebusiness vraag en aanbod bijeen brengen. Niet zo gek omdat in 2020 de uitzendbranche de grootste krimp sector was waardoor er meer tijd en aandacht was. Dit jaar is de branche de grootste groei sector en is men weer heel erg gefocust op het primaire proces. Niet slim omdat er overal grote tekorten zijn dus met alleen zoeken naar het aanbod (wat er nauwelijks is) ga je niet overleven. Want de tekorten verdwijnen niet.

De branche moet het op termijn hebben van toegevoegde waarde op het primaire proces. En dat kun je alleen bereiken door aandacht voor de duurzame inzetbaarheid voor je uitzendkracht.

Als ik nu terugkijk op de 15 jaar, kan ik zelf nauwelijks geloven wat we hebben bereikt, van opleiden en ontwikkelen naar een integrale aanpak op duurzame inzetbaarheid. We betekenen iets voor 10.000 uitzendkrachten per jaar, met aandacht voor alle facetten! Niet alleen opleiden en ontwikkelen, maar ook voor alle basis voorwaarden, fysieke en mentale gezondheid, de financiële situatie, hoe taalvaardig is een uitzendkracht, wat is zijn kennisniveau, welke vakvaardigheden zijn aanwezig, welke skills moeten ontwikkeld worden.

We werken met vele collega fondsen samen, en hebben we een geweldig team met allemaal dezelfde passie. Uitzendkrachten laten groeien met als doel meer werk-en inkomenszekerheid kunnen bieden.

Ook in ons team hebben we duurzame inzetbaarheid hoog in het vaandel staan, niet alleen in middelen maar met name in het voeren van gesprekken met elkaar, over waar je staat en waar je naartoe wilt en wat daarvoor nodig is. Met dezelfde integrale benadering als voor de uitzendkracht.

Wat zijn jouw toekomstplannen?
Ik ben heel blij dat ik in 2022 nog voor 2 dagen aanblijf als intern adviseur. Daarnaast heb ik wel wat plannen als vrijwilliger. Zo wil ik heel graag in een hospice gaan werken, ga ik me meer inzetten als schoffelaar op de boerderij waar wij coöperatie lid zijn en er biologisch gewerkt wordt. Misschien ook het ondersteunen van jonge startups. Daarnaast heb ik meer tijd nodig voor het thuisfront. Ik combineer al 6 jaar mijn functie als directeur met mantelzorg voor mijn man.

Wat inspireert jou?
Bouwen en ondernemen. Maar ook mensen inspireren mij, er valt iedere dag nog iets te leren van een ander.

Wat maakt jou blij?
Ik ben blij met mijn genomen besluit, eigen regie. Ik heb een prachtig werkend leven gehad, waarvan ontegenzeggelijk de laatste 15 jaar de mooiste, de uitdagendste en fijnste zijn geweest. Wat me ook blij maakt is dat ik het door kan geven aan de jongere generatie, en daar moet je ook niet te lang mee wachten. Ik ben heel trots op het team dat er nu staat en 15 jaar een goede verhouding met zowel werknemers als werkgevers. Ik heb genoten van het dansen en soms laveren tussen sociale partners.

 

Ook schreef Adriana afgelopen jaar een aantal columns. Deze vind je hier terug.