Spring naar hoofd-inhoud

Nieuwsbericht

Practice what you preach…

Practice what you preach…daar geloof ik in. Veelgebruikte vertalingen hiervan zijn “doe wat je belooft” en “doe wat je zegt”. Zelf geef ik er graag de twist aan door letterlijk de vertaling van preach, prediken, te gebruiken.

De leer van een geloof verkondigen. En dan geen geloof in religieuze zin, maar geloof in waar je voor staat. Ofwel, voer dat wat je verkondigt, waar je in gelooft, ook uit.

En dat is nog een hele uitdaging. Je moet eerst uitvinden waar je in gelooft en dan daar ook nog naar leven, het uitvoeren. En dat is zeker zo uitdagend voor personen als bedrijven. 

Er worden genoeg visies en missies gevormd die in de uitvoering eerder een sprookje lijken dan de waarheid. De visie en missie, hoe mooi dan ook op papier of in marketing uitingen, werken alleen als die door de hele organisatie worden ondersteund. En zo ook worden gevoeld door de buitenwereld.

Dat brengt me terug naar een van de eerste bedrijven waar ik heb gewerkt. De medewerkers doorleefden dat waar de organisatie voor stond en namen daar dan ook met gemak de klanten in mee. En dan had je niet alleen een verkoop op dat moment. Nee, als bedrijf had je een lange termijn relatie gecreëerd. Want het waren niet alleen nieuwe klanten maar ook mede-aanhangers geworden van dat waar je als medewerker, als bedrijf, in geloofde. Ze wilden bij je horen. En dat is me altijd bijgebleven. Hoe belangrijk het is om ook echt dat wat je als bedrijf verkondigt, dat waar je in gelooft, te doorleven.

Daar ligt in mijn optiek de uitdaging voor elk bedrijf, ook voor uitzendorganisaties. Hoe vertaal je dat waar jij in gelooft als bedrijf echt door, zodat het ook uitgevoerd kan worden. Waar sta je voor, maar misschien nog wel meer, waar ga je voor als bedrijf. Wat laat je zien. Ik geloof erin dat iedereen in een bedrijf de vrijheid moet voelen en krijgen om dat, waarvan je zegt als organisatie in te geloven, ook te mogen en kunnen uitvoeren. Dat medewerkers in het bedrijf de tijd, ruimte en ondersteuning krijgen om dit uit te dragen. Dat ze niet worden gehinderd door opgestelde KPI's die hier ver van weg staan. Want als je tijd en ruimte geeft voor het daadwerkelijk laten uitvoeren waar jij als bedrijf in gelooft, dan creëer en behoud je zeer loyale aanhangers, die helpen jouw geloof verder te verkondigen.

Bij DOORZAAM geloven wij dat iedere uitzendkracht vitaal, veilig, vaardig en met plezier zijn/haar werk kan doen en kan blijven doen. En dat geloof verkondigen wij, verkondig ik, graag, waar het maar kan. Want om dat te bereiken waar wij in geloven en te zorgen dat dit een vanzelfsprekendheid wordt hebben we mede-aanhangers nodig die dit mede met ons tot uitvoering brengen.    

En zo kom ik weer terug bij waar ik begon. Dat ik geloof  in het uitvoeren van dat wat je verkondigt, van dat waar je in gelooft. En stel dan ook jou graag de vraag, doe jij dat?