Herkennen van signalen
Het ontvangen van een loonbeslag is het duidelijkste signaal dat er sprake is van financiële problemen bij de uitzendkracht. Er zijn echter nog meer signalen, de een wat duidelijker dan de ander. We hebben de meest voorkomende op een rijtje gezet:
• Verzoek om een voorschot of uitbetalen van vakantiedagen
• Frequent ziekteverzuim
• Veel privé bellen onder werktijd
• Concentratieproblemen
• Verzoek om meer of minder te werken
• Geld lenen van collega’s
• Oververmoeidheid
• Diefstal
• Afspraken niet nakomen
• Minder productief, verzorging van het werk vermindert
• Slechtere uiterlijke verzorging
• Nooit trakteren
• Niet meedoen aan (bedrijfs)uitjes, vaak met smoesjes zoals bijvoorbeeld “geen oppas” of “een andere afspraak”
Je herkent een aantal van deze signalen bij een werknemer, wat doe je dan?
1. Ga in gesprek met je uitzendkracht. Zoek daarvoor een rustige plek op waar de medewerker zich veilig voelt.
2. Vertel wat je ziet. Benoem de feiten, zoals veelvuldig verzuim, verzoek om een voorschot, etc.
3. Geef ook aan dat je je zorgen maakt en vraagt of er geldzorgen zijn. Geldzorgen is niet iets om je voor te schamen, het kan iedereen overkomen.
4. Vraag aan je medewerker of hij hulp wil. Als dat zo is kun je verwijzen naar Hulp bij Geldzaken van Doorzaam. Hiermee kan de uitzendkracht een beter inzicht krijgen in zijn/haar budget of verdere hulp krijgen van een budgetcoach.
5. Als de medewerker dit niet wil, bied dan altijd aan dat hij hierop terug mag komen.
Zie ook de pagina over het voeren van een gesprek. *
Intercedent? Hieronder vind je handige tips
Op de website van financieel fitte werknemers vind je de signaalchek, inclusief tips over hoe je per signaal het beste met jouw medewerker in gesprek kunt gaan.