Spring naar hoofd-inhoud

Nieuwsbericht

Zes inzichten voor een effectieve inzet van PMO

Het aanbieden van preventief medisch onderzoek (PMO) is voor bedrijven niet alleen verplicht, maar ook kansrijk met het oog op de vitaliteit van medewerkers. Hoe een PMO precies wordt uitgevoerd, verschilt per branche en werkgever.

Vrijwel altijd ontvang je vragenlijsten die ingaan op je lichamelijke en mentale gezondheid en leefgewoonten. Erik Steenbakkers, algemeen directeur van Holland Fit, deelt zes inzichten voor een effectieve inzet van PMO. (BRON PWnet)

1 Kijk verder dan de kosten
Wanneer er een bedrijfscultuur is met aandacht voor gezondheid en persoonlijke ontwikkeling:
- daalt het ziekteverzuim,
- stijgt de productiviteit,
- neemt ook de geleverde kwaliteit toe

2 Verhoog het percentage PMO-deelnemers
“Neem een aanlooptijd investeer in het laden van vitaliteit. Pak thema’s op die je belangrijk vindt en organiseer daar activiteiten omheen. Een PMO als vervolg is dan een logische stap en wordt sneller omarmd.” Aldus Erik Steenbakkers

3 Voer gedegen onderzoek uit
Kijk eerst naar de al beschikbare informatie over de gezondheid van medewerkers.

4 Activeer gedragsverandering
Dat mensen hun gewoontes aanpassen door bijvoorbeeld vaker de fiets te pakken, een lunchwandeling te maken of op tijd te gaan slapen. Door kleine stappen te zetten, kunnen ze het volhouden

5 Lever maatwerk met PMO
De rol van HR en leidinggevenden is daarin van essentieel belang. Zij moeten weten waar de organisatie staat qua gezondheid en hun verantwoordelijkheid nemen in het activeren van medewerkers.

6 Begin het jaar goed
Januari is de maand van de goede voornemens. Voor bedrijven een mooie aanleiding om hierbij aan te haken.

Er zijn verschillende redenen om het PMO aan te bieden. Allereerst vinden we dat gezondheid een groot goed is. We hopen dat iedereen gezond en fit blijft gedurende zijn/haar werkzame leven en natuurlijk ook na de pensionering. Ten tweede kunnen fitte en betrokken medewerkers het werk nu eenmaal beter en langer volhouden dan medewerkers die met gezondheidsklachten kampen. Dit geldt ook zeker voor uitzendkrachten.

Wij investeren daarom graag in de gezondheid van uitzendkrachten. We hebben besloten om naast het aanbieden van een PMO in het project 'De Duurzame Uitzendkracht', een PMO ook in de vorm van een pilot aan te bieden aan de uitzendbranche om aan het eind van het jaar te kunnen bepalen waar de toegevoegde waarde ligt voor de branche.