Spring naar hoofd-inhoud

Herkennen van signalen

Het ontvangen van een loonbeslag is het meest duidelijke signaal dat er sprake is van problemen in de financiële situatie van je werknemer. Er zijn echter nog meer signalen, de een wat duidelijker dan een andere. We hebben de meest voorkomende op een rijtje gezet:

  • Verzoek om een voorschot of uitbetalen van vakantiedagen
  • Frequent ziekteverzuim
  • Veel privé bellen onder werktijd
  • Concentratieproblemen
  • Verzoek om meer of minder te werken
  • Geld lenen van collega’s
  • Oververmoeidheid
  • Diefstal
  • Afspraken niet nakomen
  • Minder productief, verzorging van het werk vermindert
  • Slechtere uiterlijke verzorging
  • Nooit trakteren
  • Niet mee doen aan (bedrijfs)uitjes, vaak met smoesjes zoals bijvoorbeeld “geen oppas” of “een andere afspraak”

Je herkent een aantal van deze signalen bij een werknemer, wat doe je dan?

  1. Zoek een rustige plek op waar de medewerker zich veilig voelt en niet bekeken en ga in gesprek met je medewerker.
  2. Vertel wat je ziet. Benoem de feiten, zoals veelvuldig verzuim, verzoek om een voorschot, etc.
  3. Geef ook aan dat je je zorgen maakt en vraag of er geldzorgen zijn. Geldzorgen is niet iets om je voor te schamen, het kan iedereen overkomen.
  4. Vraag aan je medewerker of hij hulp wil. Als dat zo is kun je verwijzen naar hulp bij geldzaken van Doorzaam, zoals Budgetcoaching en Financieel Inzicht.  
  5. Indien de medewerker dit niet wil, bied dan altijd aan dat hij hierop terug mag komen.

Intercedent? Hieronder vind je handige tips

Op de website van financieel fitte werknemers vind je de signaalchek, inclusief tips over hoe je per signaal het beste met jouw medewerker in gesprek kunt gaan.

Signaalcheck